Oppositieleider N-VA Mechelen spreekt schande over kostprijs van 90.000 euro om fonteinen te vergroenen: “Opnieuw een duur ‘folieke’”

Op 22 maart 2024
Marc Hendrickx

bron: GVA - Sven Van Haezendonck

Oppositieleider Marc Hendrickx (N-VA) is niet te spreken over de kostprijs voor de vergroening van de buiten dienst gestelde fonteinen op de Mechelse vesten. De stad heeft daar afgerond 90.553 euro in geïnvesteerd.

Het stadsbestuur besliste om de fonteinen op de Schuttersvest en de Van Benedenlaan niet meer opnieuw in bedrijf te stellen. In de plaats daarvan zijn de bassins opgevuld met grond en worden ze aangelegd met groen en bloemen. Dat is zeer tegen de zin van sommige buurtbewoners, die een petitie organiseerden. Zij hadden liever gezien dat de fonteinen in ere werden hersteld, maar dat was volgens bevoegd schepen Patrick Princen (Voor Mechelen) te duur.

“Er zijn andere prioriteiten”

Gemeenteraadslid Marc Hendrickx rolt met de ogen wanneer hij het prijskaartje van de vergroening te zien krijgt. “Na de stellingconstructie op de Commiezenhuizen, die 180.0000 euro kostte en waarvan iedereen zich afvroeg wat het nut ervan was, gunt dit stadsbestuur zichzelf opnieuw een folieke in het vestendossier”, zegt hij.

“De totaalprijs voor beide fonteinen wordt geraamd op 90.553 euro. Daarvan betaalt de stad 57.523 euro voor de aanleg, 17.545 euro voor de beplantingen en 15.485 euro voor de houten zitbanken. Zo’n bedrag voor een tijdelijke herinrichting. Ik vind dat een schande terwijl er zo veel andere prioriteiten zijn, zoals bijvoorbeeld armoedebestrijding”, vertelt Hendrickx.

Volgens de oppositieleider had de stad er beter aan gedaan om de fonteinen te herstellen. “Voor minder geld had ze die kunnen opsmukken, zoals de buurt wenst. Omwonenden hadden daar ook meermaals uitdrukkelijk om gevraagd, maar dat is hautain van de hand gewezen”, zegt Marc Hendrickx.

“Oplapwerk was niet meer aan de orde”

Eerste schepen Princen spreekt nogmaals tegen dat de fonteinen herstellen goedkoper zou uitvallen. “Ze waren tot op de draad versleten. Oplapwerk was niet meer aan de orde. Een totale herstelling zou de Mechelaar 250.000 euro kosten, los van de jaarlijkse onderhoudskosten van zo’n 50.000 euro”, reageert de schepen. Hij nuanceert de investering voor de tijdelijke herbestemming. “De kosten voor de afbraak moesten we sowieso maken.”

Hendrickx trekt de kostprijs om de fonteinen te herstellen in twijfel. “Ik heb nooit een officiële raming gezien”, zegt hij.

Hoe waardevol vond je dit artikel?